KARRIERE tastatur

Udgivet den 2. august 2012 | af Sandra

0

5 skridt til at komme godt i gang efter sommerferien

Af Sandra Davidsen

At rejse er, at leve” sagde H.C. Andersen engang, men nu er sommerferien snart slut og de fleste danskere skal tilbage til deres gængse hverdag med familien, venner og ikke mindst tilbage på jobbet. Men hvordan sikrer vi, at vi får en flydende overgang fra ferien til jobbet?

Det er meget naturligt, at vi bruger første del af ferien på at falde lidt ned i tempo. Vi skal både havde vores krop og psyke ned i gear og lige vænne os til at vi har ferie. Samme tankegang får vi mest ud af at bruge, når vi skal tilbage efter ferien, hvilket vil sige, at vi skal bruge lidt tid på, at komme op i tempo igen.

Måske kommer du tilbage til en masse uløste opgaver, en masse møder, mails, projekter og frustrerede kollegaer, som har lige så svært ved at komme tilbage fra ferien som dig selv. Lige pludselig er du gået fra det stilfærdige feriemode til stramme deadlines og pligter og hurtigt ryger den ellers glade og nyopladede energi.

Skab en flydende overgang

Det er vigtigt, at du får en flydende overgang fra ferien til jobbet, og det er dit eget ansvar, at sikre den gode overgang. Det kan være hårdt, at vende tilbage og det kan tappe dig for din energi og dit humør kan falde drastisk, hvis du ikke tænker over, hvordan du takler din opstart. Det går ikke kun ud over dig selv, for hvis du er stresset, utilpas og ikke trives, så påvirker det også dine kollegaer og din familie derhjemme.

Du kender dig selv bedst, og måske kan du se tilbage på de forgangne år, og vurdere om det overhovedet er relevant for dig, at være bevidst omkring emnet. Men hvis du føler, at du er mindre oplagt de første par dage, måske uger, så kan være en ide, at se nærmere på følgende områder:

Sådan gør du

  1. Noter 10 ting

Noter mindst 10 ting som du er glad for ved dit arbejde. En ide er, at skrive 10 positive ting ned, inden du lægger dig til at sove. På denne måde kan det fremkalde en optimisme omkring din kommende arbejdsdag.

  1. Bevidsthed

Det er vigtigt at du bliver bevidst omkring din energi, og hvordan du har det, nu hvor du vender tilbage på arbejdet. Anerkend at energien er lidt anderledes i starten og vær ærlig omkring det overfor dig selv, dine kollegaer og chef.

  1. Motivation

Spørg dig selv, hvad din mission med jobbet er? Hvad er det, som motiverer dig for at have præcis det arbejde du har? Hvorfor er det fedt, at have dit job?

  1. Vaner

Hvis du føler dig overanstrengt og uproduktiv, så kan det være du skal se nærmere på dine vaner. Hvis du hurtigt får overarbejdstimer og føler at dine arbejdsopgaver er ufattelig uoverskuelig lige når du kommer fra ferie, så har du måske godt af, at se hvilke vaner du har dig og om der måske er noget tid og energi at spare ved at omstrukturer dine rutiner og vaner.

  1. Fysiske øvelser

I stedet for at tage en passiv kaffepause, så få nogle fysiske øvelser ind i din hverdag. Din krop og psyke skal vende sig til, at du nu er tilbage i dine gængse arbejdsrutiner. Din hjerne vender sig hurtigt til ferietilstanden, og ved at aktivere kroppen får du mere energi, klarhed og glæde og kan derved med fordel gøre arbejdsdagen mere interessant.

Jeg håber at du har haft en dejlig ferie og er klar til at komme tilbage på dit arbejde. Med det sagt, håber jeg, at du finder en god balance og harmoni i din arbejdsdag.

 

Tags: , , , ,


Om forfatteren

Sandra Davidsen er vejleder i Personligt Lederskab. Hun hjælper unge kvinder med at tage personligt lederskab så, at de selv tager styring over deres eget liv og sikrer en bedre livskvalitet. Hendes primære fokus er på kvinder, der ønsker at komme videre efter en depression. Et af hendes budskaber er, at vi alle kan få noget positivt ud af hver dårlig hændelse som sker for os.



Til toppen ↑