BREVKASSE kettlebell

Udgivet den 2. august 2012 | af Ea Lundsteen

0

Hjælp – det er svært at finde tid til træning!

Kære Ea

Jeg har svært ved at indpasse træning i en travl hverdag.

Kan du give mig nogle tips til det?

Kærlig hilsen

“hende der gerne vil træne”

 

Kære dig, der gerne vil træne

Jeg har coachet mange, der har haft netop det problem!

At finde tid til det de gerne vil.

 

Mit hurtige – og lidt provokerende – svar er altid ”Hvis ikke du kan finde tiden, så vil du det ikke nok!”

For du finder vel sagtens tid til mange andre ting i din hverdag, som ikke umiddelbart er ”sjove”; Tandbørstning, tøjvask, spisning m.v.?

Når det er sagt, så ved jeg også godt, at det er nemmere sagt end gjort ”Bare lige at finde tid til motion”, så jeg vil prøve at give nogle tips og tricks til at finde tiden OG holde fast i at bruge den på træning:

 

Find tiden til træning

1. kig på en almindelig uge og skriv op hvad du bruger tiden på

Søvn

Arbejde

Transport

Hus/have

Fyld selv listen ud, så den afspejler dit liv

 

2. Vurder om der er opgaver du kan bruge mindre tid på, lade være at lave eller uddelegere til andre

 

3. Hvor meget tid har du reelt i overskud til motion/træning?

(Det er simpel matematik: en uge = 160 timer minus de timer du har brugt i pkt. 1)

 

Nu ved du hvor meget tid du har til din rådighed – hvis ikke det er så meget som du kunne ønske dig, så må du den helt store tur igennem og virkelig se på prioriteterne i dit liv.

 

Næste opgave er at finde en træningsform der passer til dig;

  •  Hvilken type træning kan du lide? (individuel/hold, Indendørs/udendørs)
  •  Hvad er realistisk i forhold til hvor du bor? (kan du gå til langrend i Nakskov?)
  • Hvad er realistisk i forhold til den tid du har?
  • Har du korte tidsrum i løbet af ugen, hvor du kan træne, er discipliner som gang, løb, cykling, TRX og diverse hjemmetræningsprogrammer på DVD oplagte muligheder – for her kan du tilpasse træningspasset til den tid du har og du starter og slutter og når du er hjemme, er der ingen spildtid på transport.
  • Har du lidt længere tidsrum og vægter du det sociale, er fitnesscentre, fodbold, håndbold, svømning, ridning og andre former for hold/klub sport gode bud. Her skal du oftest påregne tid før og efter til transport og evt. socialt samvær med holdkammerater.
  • Har du rigtig god tid er enhver sportsgren på et niveau, hvor der konkurreres/spilles turneringer gode bud – men her går der ofte meget tid i såvel hverdag som weekend.

 

MEN er det mon tiden, der er det reelle problem? Eller er det også et spørgsmål om motivation?

For at (gen)finde motivationen til træning, er der nogle ting du skal finde ud af;

HVAD er det du gerne vil opnå? Er det vægttab? Sundhed? Energi? Eller noget helt andet?

HVORFOR vil du gerne opnå det? Fordi……. Her er det vigtigt, at du formulerer dig positivt. Altså ”Jeg vil gerne øge mit velvære” er positivt. ”Jeg vil gerne undgå sygdomme” er negativt.

HVORDAN vil du opnå det? Jo mere præcis en plan du lægger, des nemmere bliver det at følge den!

 

God fornøjelse med træningen og kærlige kamp-råb

Ea

Tags: , , , ,


Om forfatteren

Ea Lundsteen har arbejdet med mennesker og personlig udvikling i 10 år, som socialrådgiver, coach og NLP master. Hun er grundlægger af Lundsteen, hvor hun har beskæftiger sig med Sparring der sparker r*v! Mest for socialrådgivere, men alle er velkomne. Hun er medlem af Forbundet af Aktive Praktikvejledere ved Den Sociale Højskole i Esbjerg, hvor hun også har været vejleder/censor for praktikvejlederstuderende. Gift og mor til 3. Forfatter til Ebøgerne ”Motivation – sådan finder, træner og bevarer du din motivation” (249,- kr.) og ”Planlægning i Pressede Situationer” (Gratis). Er i gang med flere bøger, blandt andet en om at Holde ferie 100%



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


Til toppen ↑
  • Reklamer / Sponsorer